You are here:

Case Särkänniemi – toimivia verkkoratkaisuja sekä arkeen että elämän huippuhetkiin

Särkänniemi-logo
  • Särkänniemen elämyspuisto on avattu vuonna 1969. Se sijaitsee Tampereella noin kilometrin päästä keskustasta Näsijärven rannalla.
  • Särkänniemi on Suomen toiseksi suurin ja suosituin huvipuisto: vuosittain kävijöitä kertyy reilusti yli puoli miljoonaa.
  • Särkänniemeen kuuluu 30 huvilaitteen ohella akvaario, Koiramäen ja Kärsänniemen teema-alueet sekä Näsinneulan näkötorni huippuravintoloineen.

Tutussa Särkänniemessä työtä tehdään huvin vuoksi. Myös Exlan Finland Oy on jo noin 15 vuotta ollut mukana toteuttamassa Särkänniemen kävijöille kesän parhaita päiviä.

Exlanin asiantuntijat ja asentajat Särkänniemen apuna

Särkänniemi on työympäristönä ainutlaatuisemmasta päästä.

– Joskus kävelen kesäaamuna Särkänniemen poikki ja mietin, että vitsit, olen huvipuistossa töissä, järjestelmäsuunnittelija Iita Herranen naurahtaa.

Kaikki ne vuodet, joina Herranen ja hänen kollegansa, järjestelmäsuunnittelija Kaisa Tikkanen, ovat työskennelleet Särkänniemessä, Exlan on kuulunut läheisiin yhteistyökumppaneihin.

Pitkäaikaisessa yhteistyössä on etunsa. Exlan tietää tarkkaan, millainen Särkänniemen verkkoympäristö on ja missä mikäkin laite tai pääte sijaitsee.

Särkänniemen järjestelmäsuunnitteijat Iita Herranen (vasemmalla) sekä Kaisa Tikkanen ovat tyytyväisiä Exlanilta saamaansa palveluun.

– Exlanin Pasiin on aina niin helppo olla yhteydessä, koska hän ja muutkin asentajat tietävät, missä mikäkin laite on, Herranen sanoo.

Verkkoyhteyksillä on Särkänniemen huvittelupäivissä suuri mutta usein näkymätön rooli. Ilman yhteyksiä niin kassaympäristöt kuin turvajärjestelmätkin lakkaisivat toimimasta. Lisäksi verkkoa tarvitsevat alueen kamerat ja kulunvalvontajärjestelmät. Jopa itse huvilaitteet saattavat tarvita yhteyden. Kävijöitä varten alueella on kattava langaton vierasverkko.

– Yhteydenpito Exlaniin sujuu äärimmäisen helposti ja todella matalalla kynnyksellä, Tikkanen sanoo. – Pasi on kerran esimerkiksi opastanut minut tietyn jakamon luokse reaaliajassa, kun lähetin hänelle kännykällä kuvia erilaisista paikoista ja kaapeista. Niin hyvää palvelua ei monesta paikasta saa!

Monimutkaisia verkkotarpeita epätavallisissakin tiloissa

Huvipuistoalueen ja Koiramäen lisäksi Tampereen keskustan läheisyydessä sijaitsevaan Särkänniemeen kuuluvat akvaario ja Näsinneula. Paikka on niin ikoninen, että se tunnistetaan kauempaakin.

– Olemme sinänsä perinteikäs yritys, että monet rakennuksistamme ovat vanhoja. Taloja ei välttämättä ole suunniteltu verkkoyhteyksille. Esimerkiksi jakamoiden paikkoja täytyy välillä suunnitella luovasti, Tikkanen sanoo.

Myös tämän takia tärkeää on, että verkosta laitteineen on kunnollinen, kattava ja ajantasainen dokumentaatio. Ylläpito- ja muutostyöt onnistuvat vain, jos tiedossa on, mikä jakamo sijaitsee missäkin ja mitkä kytkimet ovat toisissaan kiinni. Nykyinen, erittäin hyvä dokumentaatio on Exlanin luoma.

– Exlan on vahvoilla myös, kun pitää ajatella laatikon ulkopuolelta – kuten että mihinkäs se UPS nyt laitetaankaan. Pasi keksii hyviä ratkaisuja silloinkin, kun itse olen ajatellut, ettei tästä tule mitään, Herranen naurahtaa.

Koiramäen asukkaat viihdyttävät kävijöitä

Verkkoympäristö, joka uudistuu

Kaikki uudistukset, joita tehdään, syntyvät asiakkaiden tarpeesta ja tahdosta. Särkänniemen tarkoitus on tuottaa kävijöilleen iloa, ja vain sen pohjalta lähdetään tekemään uudistuksia.

Asiakkaiden, kävijöiden ja kansalaisten ilahduttamiseksi on Särkänniemen seutuville lähivuosina suunnitteilla isojakin muutoksia. Lisäksi teknologiasta puhuttaessa kannattaa pitää mielessä, että laitteet kehittyvät edelleen kovaa vauhtia.

Verkkoympäristön kannalta tämä tarkoittaa, että rakenteiden täytyy mukautua tuleviin muutoksiin. Nyt tehtävien töiden, olivat ne suunnittelua, kaapelointia tai jotakin muuta, tulee tukea huvittelualueen monimutkaisia muutos- ja kehitystarpeita vuosiksi eteenpäin.

– Jo nyt meille on tullut sähköisiä lipputuotteita ja QR-koodillisia rannekkeita. Olemme myös tehneet myynti- ja tuotejärjestelmään muutostöitä, jotka ovat vaatineet paljon aikaa, Tikkanen kertoo. – Digitaalisuus näkyy Särkänniemessä yhä enemmän, enkä osaa edes kuvitella, miten virtuaalitodellisuus tulee muuttamaan huvipuistoa tulevaisuudessa.

Exlan on valmis ottamaan tämänkin haasteen vastaan yhteistyössä Särkänniemen kanssa – kävijöiden iloksi ja asiakkaiden parhaaksi.

Voit tutustua Särkänniemen aiempaan asiakastarinaamme vuodelta 2014 täältä.

Särkänniemi ei lepää talvellakaan. Kesäkauden jälkeen Särkänniemi viihdyttää mm. loppusyksyisin Karmivan Karnevaalin sekä joulukuussa järjestettävän Koiramäen joulun muodossa.

Näsinneula on yksi Tampereen ikonisimmista maamerkeistä.

Exlanin asiantuntijat ja asentajat Särkänniemen apuna

Särkänniemi on työympäristönä ainutlaatuisemmasta päästä.

– Joskus kävelen kesäaamuna Särkänniemen poikki ja mietin, että vitsit, olen huvipuistossa töissä, järjestelmäsuunnittelija Iita Herranen naurahtaa.

Kaikki ne vuodet, joina Herranen ja hänen kollegansa, järjestelmäsuunnittelija Kaisa Tikkanen, ovat työskennelleet Särkänniemessä, Exlan on kuulunut läheisiin yhteistyökumppaneihin.

Pitkäaikaisessa yhteistyössä on etunsa. Exlan tietää tarkkaan, millainen Särkänniemen verkkoympäristö on ja missä mikäkin laite tai pääte sijaitsee.

Särkänniemen järjestelmäsuunnitteijat Iita Herranen (vasemmalla) sekä Kaisa Tikkanen ovat tyytyväisiä Exlanilta saamaansa palveluun.

– Exlanin Pasiin on aina niin helppo olla yhteydessä, koska hän ja muutkin asentajat tietävät, missä mikäkin laite on, Herranen sanoo.

Verkkoyhteyksillä on Särkänniemen huvittelupäivissä suuri mutta usein näkymätön rooli. Ilman yhteyksiä niin kassaympäristöt kuin turvajärjestelmätkin lakkaisivat toimimasta. Lisäksi verkkoa tarvitsevat alueen kamerat ja kulunvalvontajärjestelmät. Jopa itse huvilaitteet saattavat tarvita yhteyden. Kävijöitä varten alueella on kattava langaton vierasverkko.

– Yhteydenpito Exlaniin sujuu äärimmäisen helposti ja todella matalalla kynnyksellä, Tikkanen sanoo. – Pasi on kerran esimerkiksi opastanut minut tietyn jakamon luokse reaaliajassa, kun lähetin hänelle kännykällä kuvia erilaisista paikoista ja kaapeista. Niin hyvää palvelua ei monesta paikasta saa!

Monimutkaisia verkkotarpeita epätavallisissakin tiloissa

Huvipuistoalueen ja Koiramäen lisäksi Tampereen keskustan läheisyydessä sijaitsevaan Särkänniemeen kuuluvat akvaario ja Näsinneula. Paikka on niin ikoninen, että se tunnistetaan kauempaakin.

– Olemme sinänsä perinteikäs yritys, että monet rakennuksistamme ovat vanhoja. Taloja ei välttämättä ole suunniteltu verkkoyhteyksille. Esimerkiksi jakamoiden paikkoja täytyy välillä suunnitella luovasti, Tikkanen sanoo.

Myös tämän takia tärkeää on, että verkosta laitteineen on kunnollinen, kattava ja ajantasainen dokumentaatio. Ylläpito- ja muutostyöt onnistuvat vain, jos tiedossa on, mikä jakamo sijaitsee missäkin ja mitkä kytkimet ovat toisissaan kiinni. Nykyinen, erittäin hyvä dokumentaatio on Exlanin luoma.

– Exlan on vahvoilla myös, kun pitää ajatella laatikon ulkopuolelta – kuten että mihinkäs se UPS nyt laitetaankaan. Pasi keksii hyviä ratkaisuja silloinkin, kun itse olen ajatellut, ettei tästä tule mitään, Herranen naurahtaa.

Koiramäen asukkaat viihdyttävät kävijöitä

Verkkoympäristö, joka uudistuu

Kaikki uudistukset, joita tehdään, syntyvät asiakkaiden tarpeesta ja tahdosta. Särkänniemen tarkoitus on tuottaa kävijöilleen iloa, ja vain sen pohjalta lähdetään tekemään uudistuksia.

Asiakkaiden, kävijöiden ja kansalaisten ilahduttamiseksi on Särkänniemen seutuville lähivuosina suunnitteilla isojakin muutoksia. Lisäksi teknologiasta puhuttaessa kannattaa pitää mielessä, että laitteet kehittyvät edelleen kovaa vauhtia.

Verkkoympäristön kannalta tämä tarkoittaa, että rakenteiden täytyy mukautua tuleviin muutoksiin. Nyt tehtävien töiden, olivat ne suunnittelua, kaapelointia tai jotakin muuta, tulee tukea huvittelualueen monimutkaisia muutos- ja kehitystarpeita vuosiksi eteenpäin.

– Jo nyt meille on tullut sähköisiä lipputuotteita ja QR-koodillisia rannekkeita. Olemme myös tehneet myynti- ja tuotejärjestelmään muutostöitä, jotka ovat vaatineet paljon aikaa, Tikkanen kertoo. – Digitaalisuus näkyy Särkänniemessä yhä enemmän, enkä osaa edes kuvitella, miten virtuaalitodellisuus tulee muuttamaan huvipuistoa tulevaisuudessa.

Exlan on valmis ottamaan tämänkin haasteen vastaan yhteistyössä Särkänniemen kanssa – kävijöiden iloksi ja asiakkaiden parhaaksi.

Voit tutustua Särkänniemen aiempaan asiakastarinaamme vuodelta 2014 täältä.

Särkänniemi ei lepää talvellakaan. Kesäkauden jälkeen Särkänniemi viihdyttää mm. loppusyksyisin Karmivan Karnevaalin sekä joulukuussa järjestettävän Koiramäen joulun muodossa.

Näsinneula on yksi Tampereen ikonisimmista maamerkeistä.

Särkänniemi-logo
  • Särkänniemen elämyspuisto on avattu vuonna 1969. Se sijaitsee Tampereella noin kilometrin päästä keskustasta Näsijärven rannalla.
  • Särkänniemi on Suomen toiseksi suurin ja suosituin huvipuisto: vuosittain kävijöitä kertyy reilusti yli puoli miljoonaa.
  • Särkänniemeen kuuluu 30 huvilaitteen ohella akvaario, Koiramäen ja Kärsänniemen teema-alueet sekä Näsinneulan näkötorni huippuravintoloineen.